RECENZE Trochu jiná severská krimi All Inclusive

29.10.2016

Popisek: Švédský spisovatel Hans Gunnarson

Letos padesátiletý Hans Gunnarsson není českému publiku známý. Už jen informace o něm dají zabrat, těžko se hledají. A to nejen v češtině, ale překvapivě i v angličtině. Po přečtení jeho předposledního románu z roku 2015 jsme měli hodně zvláštní pocity. Není to severské ani vzdáleně, ale na straně druhé je to celkem jiné, osvěžující, paradoxní. Co se nám při četbě vybavilo jako první? Asi někoho zaskočíme, ale jsou to dva filmy: Muž z Acapulca a Jen ho nechte, ať se bojí. Pojďme na to.

Anotace ke čtivé a letně vypadají knize zní jednoznačně: Kariéra spisovatele C. G. uvázla na mrtvém bodě, a tak potřebuje práci. Navzdory očekávání skutečně jednu nabídku dostane: má navštívit luxusní hotelový resort na ostrově Guadeloupe a napsat román, který tam přitáhne návštěvníky. Na ostrově spisovatel pozná, že zakázka má nejeden háček a že soustředit se na práci nebude snadné. Pod žhnoucím sluncem si C. G. za neomezeného přísunu alkoholu ve společnosti opálených žen začíná uvědomovat, že román i samotný pobyt se mu poněkud vymykají z rukou. A když dojde k prvním úmrtím, není vůbec jasné, kdo ve skutečnosti tahá za nitky.

Začněme od konce. Ani nám nebylo při čtení prvních pár stovek stran jasné, kdo tahá za nitky. Kniha víceméně popisuje osud celkem ztroskotaného spisovatele. Má pár fanoušků (fanklub jich čítá snad deset...), ale za poslední dobu nic nenapsal. Nebyl toho schopen. Když ho osloví neznámý muž, který se připomene třemi společnými setkáními z minulosti, je C. G. mile zaskočen. Ačkoli si ani jedno nepamatuje. Nabídka na práci, respektive výše zmíněnou prosbu o sepsání románu, ho povzbudí. Velice nezvykle popsaná hlavní postava zvažuje svou šanci jen chvíli. A pak se tam vypraví. Potud lineární story, jakou bychom našli ve více knihách.

All Inclusive

Jenomže Hans Gunnarsson není jen spisovatel, ale rovněž scénárista. Na svém triku má hned sedm titulů, desítky povídek, jedenáct románů a tři ocenění. Právě filmová branže se prokazatelně podepsala také u knihy All Inclusive. Ta během desítek stran, kdy příběh cválá kupředu, zamrzne v množství postav a popisů. Je to celkem hezky pojaté, ale nejde se zbavit pocitu, že místy nebudete vědět, oč se jedná. Jistě by šlo kriticky pokračovat, ale nebude to k věci. Proč? Příběh se vám totiž přeci jen po pár hodinách rozleží a hlavního hrdinu, toho životem unaveného a často opilého C. G. začnete mít rádi. Jeho postupy jsou dost lidské, pochopitelné a logické a bude se vám, zřejmě jako nám, ve finále hodně líbit. Bohužel nejsme s to srovnat, zdali je v postavě jistá geneze, jelikož jde o Gunnarssonův první román, s nímž jsme měli možnost se blíže seznámit.

Co říci závěrem: severská literatura je cejch, který přitahuje pozornost milionů čtenářů po celém světě. Proto jsme byli takoví drobně skeptičtí, když jsme viděli obálku románu All Inclusive (českou i anglickou verzi), z níž trčí slunce, moře, prázdniny a pohoda. Gunnarsson přistoupil ke své próze prostřednictvím paradoxů. Sever vyměnil za obrazný jih, zločin přikryl záhadami, lineární děj nechal spát a ukryl ho hned mezi několik dalších linií. Jak se vám bude zdát, že dlouho nevíte, o čem to je, na závěr budete mile překvapení. Ta kniha trošku připomíná víno. Musí ve vás dozrát...

Název: All Inclusive
Autor: Hans Gunnarsson
Překlad ze švédštiny: Radovan Zítko