Dobře naporcovaná dávka brutalit? Historika šokoval nový film o atentátu na Heydricha. Vychází prý z podvrhů StB a konfidentů. Proč se u nás natáčí více filmů o vrazích než o skutečných hrdinech?

05.10.2016

Popisek: Cillian Murphy ve filmu Anthropoid

Na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech byl s velkou slávou uveden koprodukční film britského režiséra Seana Ellise Anthropoid. Líčí dramatické okamžiky atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha, jednoho z nejvýše postavených nacistických pohlavárů. Reakce na tento snímek jsou různé, od nadšených až po naprosto odmítavé. Zatímco diváci jsou vcelku spokojeni, historiky šokuje. Zamýšlejí se také nad tím, proč se natáčí více filmů o vrazích než o skutečných hrdinech.

Filmová kritička Tereza Czesany Dvořáková se přiznala, že měla velký problém skousnout první polovinu filmu a velmi se u něj nudila, myslela si prý, že půjde na hollywoodský spektákl. Druhá polovina však v jejích očích tento snímek rehabilitovala a některé scény ji prý doslova braly dech. „Je to poctivý autorský pokus,“  nechala se slyšet v pořadu Jasná řeč Josefa Chuchmy na  ČT art a vyjádřila také přesvědčení, že  film má v kontextu dneška určitý smysl.  Připouští ovšem, že je určen spíše pro zahraniční publikum a není historicky přesný. Divák ale podle ní může být stržen příběhem hlavních hrdinů.

To se nepovedlo!

Pro historika  Vojtěcha Šustka je však Anhropoid velkým zklamáním. „Já ten film považuji za velmi nepovedený,“ přiznal se Chuchmovi. Kromě zklamání vyjádřil i lítost, že se nepodařilo natočit skutečně kvalitní film o významných událostech a hrdinech naší historie. „Ten film mi chvílemi připadal až jako určitá parodie na skutečné události, s historickou skutečností má pramálo společného,“ stěžoval si. Historika  šokovalo, že Sean Ellis zjevně vycházel ze starých faktů a dezinformací, pocházejících z dílny Státní bezpečnosti, komunistických pohlavárů a konfindentů. Slogan filmu, který tvrdí, že je natočen podle skutečných událostí, je podle něj pouze reklamní trik.

Okázalá ignorace

Skutečný, mimořádně dramatický příběh operace Anthropoid, se odehrával úplně jinak. „Vůbec nechápu, proč měl autor potřebu si vymýšlet něco vlastního,“ kritizoval Vojtěch Šustek kontroverzní film a vyjádřil značnou nelibost nad tím, že režisér okázale ignoroval důležitá historická fakta a některé skutečné postavy dokonce dehonestoval. To ale platí i o českém filmu režiséra Jiřího Sequense Atentát. V souvislosti s tím Vojtěcha Šustka doslova pobouřilo, že se u nás natáčí stále více snímků o vrazích, například „Já, Olga Hepnarová“, ale kvalitní díla o skutečných hrdinech naprosto chybí.  Na stole prý leží přitom nesmírně dramatické příběhy, ale nikdo o ně nemá zájem.

Dobře naporcovaná dávka brutalit?

Z některých diskusí diváků je navíc zřejmý i další znepokojivý trend. Nejvíce je na snímku Anhropoid zaujaly strhující akční scény, napětí a strach, pokud ho kritizovali, tak snad jen proto, že mohl prý být ještě poutavější. Na oblíbeném webu České filmové databáze  se objevily dokonce i názory, že šlo o dobře naporcovanou dávku brutalit. Je evidentní, že zkreslení a ignorace historických faktů je téměř vůbec nezajímá.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.